MEDYA MERKEZİ

MEDYA MERKEZİ

Sınır Ötesi Harekat Habur'u Etkilemedi
Eklenme Tarihi : 16.03.2008

TOBB Gümrük ve Turizm İşletme A.Ş’nin yönetim kurulu başkanı Arif Parmaksız ile Türkiye’nin kapılarını, modernizasyona rağmen bitmeyen kuyruk çilelerini ve çözüm yollarını konuştuk. Tabi ki ilk sorumuz sınır ötesi kara harekatı ve Habur’a etkileri oldu. Parmaksız’ın sorularımıza yanıtları şöyle:

Haber Küpürü

TOBB Gümrük ve Turizm İşletme A.Ş’nin yönetim kurulu başkanı Arif Parmaksız ile Türkiye’nin kapılarını, modernizasyona rağmen bitmeyen kuyruk çilelerini ve çözüm yollarını konuştuk. Tabi ki ilk sorumuz sınır ötesi kara harekatı ve Habur’a etkileri oldu. Parmaksız’ın sorularımıza yanıtları şöyle:

Ekonomist: Kara Operasyonu Habur’dan geçişleri nasıl etkiledi?

Arif Parmaksız:  Operasyon süresince 1 hafta önceye göre geçen araç sayısında yüzde 5 artış oldu. Kapılardan geçen araçlara yaş sınırlaması getirilmesi nedeniyle bir süredir Habur’dan geçen araç sayısı bin 300 seviyesine düşmüştü. Ancak yeniden artış trendine girildi ve günlük giriş-çıkış yapan araç sayısı, bin 900’e yükseldi. Operasyon, bu yükseliş trendini etkilemedi.

Gümrük Kapılarının modernizasyonunu neden üstlendiniz?

Parmaksız: Kapılar bir ülkenin prestiji. Tıpkı havalimanları gibi, bir ülkeye girişte ilk ve son nokta. Dolayısıyla bir ülkeyle ilgili yarattığı imaj açısından da çok önemli. Hükümette tüm bunları düşünerek, bu işi bize verdi. Şirketimiz hisselerinin yüzde 60’ı TOBB’un, yüzde 40’ı ise 137 oda ve borsaya ait. Dolayısıyla hissedarlarımız tamamen bir kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşlarından oluşur. Kaldı ki işletme sürecinde yatırım devam edecek; bakım, onarımı, teknolojinin gelişmesiyle birlikte güvenlik sisteminin yenilenmesiyle yükümlüyüz. Yani her yeniliği kapılara uygulamak zorundayız. Gümrük Müsteşarlığı ile her ay düzenli toplantı yapıyoruz. Tüm sorunlar oraya geliyor, çözüp çıkıyoruz.

Gümrük kart ile neler yapılabilecek?

Parmaksız: Bu TIR kartıyla kişi her türlü gümrük işlemini yapacak; vergisini ödeyecek, akaryakıtını alacak, freeshoptan alışveriş yapacak. Akaryakıt istasyonunda sadece o kart geçecek. Kart işi için şartnamemizi hazırlıyoruz. Tüm bankaları çağıracağız. Bankacılık işini alan sigorta şirketini de getirecek.

 Kapılarda yoğun şekilde araç sigortası, hayat sigortası, sağlık sigortası yaptırılıyor. Banka ve sigorta işlerini tüm kapılarda tek elden yaptıracağız. Tıpkı gümrüksüz alışveriş mağazaları ile yeme içme mekanlarını tek elden Setur’ a verdiğimiz gibi dolayısıyla bankalarda kısa ve uzun süreli olmak üzere iki aşamalı tekliflerini alacağız.

Mardin-Nusaybin sınır kapısı Habur’a alternatif mi olacak?

Parmaksız: Nusaybin kapısı Suriye’ye açılıyor.60 km sonra da Kuzey Irak’a geçiliyor. Olağanüstü durumlar için Habur’a alternatif bir kapı olacak burası. Bu kapının açılması için dışişleri Suriye ile görüşüyor. Çünkü onlarında bizim karşımıza kapı yapmaları gerekecek. Öbür taraftan yeni kapı, Habur’un işini azaltmaz. Çünkü her kapı yeni potansiyeller yaratır. Kaldı ki tek kapıya bağımlı olmamak lazım. Tüm kapıların modernizasyonunu 2009 sonuna kadar bitirmek istiyoruz.

Gümrükleri en modern şekilde donattığınızı söylüyorsunuz ancak kuyruklar bitmiyor…

Parmaksız: Bizim modernize etmemiz yetmiyor, komşumuzun da modernize etmesi ve çalışma saatlerimizin uyması gerekiyor. Suriye’de saat 15.00 ten sonra mesai bitiyor. Bu sorunu gidermek için komşularımızla görüşmeler yapılıyor, kapılarda 24 saat esasına göre çalışılması için. Bu gerçekleşirse hiçbir kapıda yığılma olmayacak.