MEDYA MERKEZİ

MEDYA MERKEZİ

TOBB 5 Gümrük Kapısının Modernizasyonunu Yapacak
Eklenme Tarihi : 18.05.2012

TOBB, yap-işlet-devret modeliyle, Halkalı, Esendere, Kapıköy, Dilucu ve Çıldır-Aktaş gümrük kapılarının yenilenmesi ve modernizasyonu için Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile protokol imzaladı.

TOBB, yap-işlet-devret modeliyle, Halkalı, Esendere, Kapıköy, Dilucu ve Çıldır-Aktaş gümrük kapılarının yenilenmesi ve modernizasyonu için Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile protokol imzaladı.

Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile TOBB, Halkalı, Esendere, Kapıköy, Dilucu ve Çıldır-Aktaş gümrük kapılarının yenilenmesi ve modernizasyonu için Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile protokol imzaladı. TOBB’un iştiraki olan ve halen 5 gümrük kapısı işleten, 7’sinin projelerini tamamlayan Gümrük ve Turizm İşletmeleri (GTİ) portföyüne 5 gümrük kapısını daha eklemiş oldu.

Protokolün imza töreninde konuşan Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, 8 gümrük kapısının çeşitli modellerle modernizasyonunun yapıldığını hatırlatarak, bu projelerden elde edilen deneyimler sonucu, gümrük kapılarının inşası ve işletmesinin verimli hale getirilebilmesi için paket halinde inşaya açıldığını belirtti. Yazıcı, gümrüklerin iyi işletilmesinin, bekleme sürelerinin azaltılmasının rekabet gücüne katkı yaptığını söyledi. Yeni gümrük kapılarının işlevselliği kadar görsel olarak da iyi görünmesini amaçladıklarını kaydeden Yazıcı, tarihi ipekyolu güzergahının ticaret olarak kolaylaştırılması için komşu ülkelerle sürekli olarak görüştüklerini anlattı. 225 milyon TL yatırımın 120 milyon dolarının Doğu’daki 4 kapı olacağını, yap-işlet devret modeli kullanılarak inşa edileceğini kaydetti. Gümrük kapılarının kamu-özel ortaklığı modeliyle modernizasyonunun ilk kez Türkiye’de uygulandığını ve Birleşmiş Milletler tarafından örnek gösterildiğini hatırlatan Hisarcıklıoğlu, şimdiden yapılan yatırımın karşılığının alındığını belirtti. Hisarcıklıoğlu, "Bütün bu projeler için GTİ, sadece 5 yılda, tam 286 milyon TL yatırım yapmış ve devletimize de tam 150 milyon TL vergi ödemiş. Modernize edilen kara gümrük kapılarında bekleme süreleri yarıya inmiş, araç ve yolcu kapasitesi 4 katına çıkmış. Bekleme sürelerinin azalması ile düşen maliyetlerin Türk özel sektörüne bir yılda sağladığı katkı 450 milyon TL” diye konuştu.

Doğu’ya yeterince yatırım gitmemesinin nedenlerinden birinin, komşu ülkelerdeki büyük nüfuslu yerleşimlere ulaşım sıkıntısı olduğunu hatırlatan Hisarcıklıoğlu, gümrük kapısı yatırımlarıyla bu sorunun önlenmesine katkı verileceğini belirtti. Gümrük kapılarının zenginlik fırsatı sunacağının altını çizen Hisarcıklıoğlu, sözlerini şöyle sürdürdü:

“Esendere Gümrük Kapısı, İran’ın 700 bin nüfusu olan ve nüfusunun yüzde 90’ını Azeri Türklerinin oluşturduğu Urumiye şehrine, sadece 50 km mesafededir. Hakkari’nin, 700 bin nüfusu olan bu pazara ulaşması, bölgenin zenginleşmesi açısından çok büyük fırsat olacak.”

2 milyon nüfuslu pazar

Hisarcıklıoğlu şöyle devam etti: "Kapıköy Gümrük Kapısı, İran’ın 500 bin nüfuslu Hoy kentine 50 km ve İran’ın en zengin ikinci şehri olan 1 milyon 400 bin nüfusu olan Tebriz’e sadece 250 km mesafede. Bu kapının modernize edilmesi ile; Van, Erciş ve Tatvan, 2 milyon nüfuslu bir pazara hızla ulaşa imkanına sahip olacak. Nahcıvan’a açılan Dilucu Gümrük Kapısı’nın modernizasyonu ise, Iğdır ve Doğubeyazıt’ı Nahcıvan’la buluşturacak.

Çıldır-Aktaş Gümrük Kapısı ise, Ardahan ve Kars’ı Gürcistan’ın gelişmekte olan güney kesimine bağlayacaktır. Bu bağlantı, tüccar ve sanayicimiz açısından, hem Gürcistan’ın güneyindeki Ahıska Türkleri ile buluşma, hem de büyük bir Pazar olan Azerbaycan sınırına 230 km gibi kısa bir mesafede giriş yapma imkanı demek.

Bu 4 kapı ile doğu sınırındaki illerimizin tamamı, 3 doğu komşumuz olan İran, Gürcistan ve Nahcıvan’la büyük ticaret imkanı kazanacaktır. Bu, hem doğu illerimizdeki ticaretin gelişmesi, hem de önemli yatırım teşviki alan bu illere yerli ve yabancı yatırımcıların çekilmesi açısından çok önemli bir adım.”

TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, proje kapsamındaki Halkalı Gümrüğü’nün taşınarak lojistik merkezi dahil yeniden inşa edilecek olmasının büyük önem taşıdığını da anlattı. Halkalı’nın Türkiye’nin en büyük kara gümrük müdürlüğü olduğunu, günde 700 tır ve yıllık 40 milyar dolarlık mal işlem hacmine sahip olduğunu vurguladı. Hisarcıklıoğlu, "Modernizasyon kapsamında ekonomimizin kalbi olan İstanbul’un ihtiyaç duyduğu Lojistik Merkezi de burada inşa edilecek ve ülkemizin ticaret üssü olması noktasında çok önemli bir adım atılmış olacaktır. İnşallah inşaatların başlamasından sonra, 1 yıl gibi kısa sürede yatırımları tamamlayarak açılışını yapacağız” diye konuştu.